Perde değişimi
Bir zincirde, sırf bir yük ile sürüklenme nedeniyle, eklemlerin temas yüzeyleri aşınarak teorik hatve p’nin bir delta p değişimine neden olur; burada delta p, burç eksenine kıyasla pim ekseninin kaymasıdır.
Bu nedenle şanzıman, teorik “d”ye eşit orijinal çapta değil, daha geniş bir çapta çalışır.
Aşınma ve Yıpranma: Normalde, seçilen zincir iletilen gücün neden olduğu çekişi burkulmadan destekleyebildiğinde, zincirin ömrünü sınırlayan faktörlerden biri çalışma yüzeylerinin “pim-burç” aşınması ve yıpranmasıdır. ”.
“Pim – burç” temas yüzeylerindeki aşınma ve yıpranmanın neden olduğu esneme aşırı hale geldiğinde ve zincirin şanzıman alın çarkına uygun şekilde bağlanmasını önlediğinde, zincir aşınmış sayılır. Nitekim esneme belirli değerleri aştığında zincir makarası, zincirin gerilim altında olmayan kısmı tarafından yönlendirilen alın çarkının dişine bağlanma sırasında dişin ucuna düşmek yerine düşme eğilimi gösterir. sonraki iki dişin oluğu. Daha sonra zincir, alın çarkındaki bir dişi atlama eğilimi gösterir. Bu durum yüksek dinamik zincir gerilimine neden olur ve bu nedenle esneme belirli değerlere ulaştığında zincirin kırılmasını önlemek için zincirin değiştirilmesi gerekir. Şanzımanların çoğunun, bir parçanın kırılması nedeniyle değil, zincir ömrünün aşındığında durması amacıyla planlandığı bilinmektedir.
Yukarıda belirtilen hususlar, zincirin taşıdığı toplam çekişin, önceden belirlenmiş bir çalışma süresi içinde aşınma ve yıpranmanın neden olduğu belirli bir yüzdelik dikişin elde edilmesini sağlayacak şekilde olması gerektiğini anlamamızı sağlar.
Normalde zincirin aşınması ve yıpranmasına pimlerin burçlara göre dönmesi, makaraların burçlara göre dönmesi ve makaraların alın çarkı dişlerinin profili boyunca yuvarlanması neden olur. Zincirin az ya da çok aşınmasını belirleyen pek çok faktör vardır ve bu faktörler arasında dikkate alınması gereken en önemli faktör elbette yağlamadır.
Zincir şanzımanın montajı, yağlanması ve bakımı sırasında özel dikkat gösterilmelidir.
Değiştirme: Yeni zincirin uzunluğunda toplam %3’lük bir esneme meydana gelirse, düzenli çalışma zorlaşır ve bu nedenle zinciri değiştirmek uygundur çünkü çok fazla esnerse, aynı zamanda hala iyi durumda olan düz tekerlek dişlerinin temasını da bozar. durum, aşınma.
Öte yandan, dişliler zaten bozulmuşsa yeni zincir hızla aşınır, bu nedenle yapılacak en iyi şey tüm grubu, daha doğrusu zinciri ve dişlileri değiştirmektir.
Çalışma sıcaklıkları
Normalde makaralı transmisyon zincirleri tarafından desteklenen maksimum çalışma sıcaklıkları şunlardır:
- Karbon çeliğinden zincirler için: 180°C, yakl.
- Paslanmaz çelik zincirler için: 430°C, yakl.
Çevre koşulları
Planlama aşamasında iletimin çalışması gereken ortamın koşulları dikkate alınmalıdır. Aslında havadaki toz, kum, aşındırıcı malzeme veya aşındırıcı maddelerin varlığı, uygun yağlayıcının seçimini ve ayrıca şanzımanın bir arabacı aracılığıyla nihai olarak korunması ihtiyacını belirler.
Aşınma
Şanzıman makaralı zincirleri her zaman uygun şekilde yağlanmalıdır. Korozif bir ortamda çalışıyorlarsa bu durum daha da önem kazanır. Aslında bu durumlarda yağlama zinciri oksidasyona karşı korur.
Çok nemli ortamlarda, asit veya alkol varlığında paslanmaz çelik zincirler, kadmiyum kaplı zincirler, çinko kromatlı ve nikel kaplı zincirler kullanılabilir.